Instrukcja użytkowania kuchni

Informacja dla klientów, sprzedawców, projektantów i montażystów. Niniejsza broszura opisuje materiały użyte do produkcji kuchni, ich cechy oraz sposób pielęgnacji.

FUNKCJE I UŻYTKOWANIE KUCHNI

Z biegiem lat wygląd kuchni ulegał sukcesywnym zmianom, by dojść do estetyki, którą znamy z dzisiejszych projektów.

Jeszcze kilkanaście lat temu meble kuchenne składały się z pojedynczych elementów, takich jak wolnostojąca kuchnia gazowa, zlew czy stół. Czynności związane z gotowaniem pochłaniały wiele godzin – gospodynie musiały skupiać się na gotowaniu, zmywaniu i przygotowaniu potraw. Na tak długi czas poświęcony na prace kuchenne miało duży wpływ istnienie oddzielnych, niezależnych od siebie stref roboczych. Dziś, wraz z popularnością kuchni do zabudowy, problemy te zostały zniwelowane, a liczba obowiązków – ograniczona do minimum. Gotowanie stało się procesem znacznie szybszym, a przez to przyjemniejszym.

Dziś użytkownicy kładą nacisk nie tylko na duży poziom funkcjonalności, ale także na doskonały wygląd swojej kuchni.

Pomieszczenie to, z biegiem lat, ewoluowało z warsztatu pracy w przestrzeń służącą delektowaniem się jedzeniem, w którym można czuć się naprawdę dobrze. Wpływ na to ma także zastosowanie nowoczesnych, często naturalnych, materiałów, ale także na bardziej profesjonalne sprzęty kuchenne wspierające proces przygotowywania potraw.

PRZEGLĄD NAJPOPULARNIEJSZYCH MATERIAŁÓW STOSOWANYCH DO ZABUDOWY KUCHNI

DREWNO

Lite drewno jest materiałem naturalnym i pełnym wdzięku. Niestety, ma pewien istotny mankament, mianowicie jest bardzo podatne na obecność wody. Drewno pracuje przez cały czas, dynamicznie reagując na zmiany w zakresie wilgotności powietrza. Choć nowoczesne procesy obróbki są w stanie ograniczyć negatywny wpływ wilgoci, nie będzie w stanie całkowicie go wykluczyć. Stąd też tak istotne jest utrzymywanie w pomieszczeniu właściwej wilgotności powietrza (optymalna jest ta w przedziale między 40-70%). Te warunki wpływają pozytywnie nie tylko na stan naturalnego surowca, z którego stworzona jest zabudowa kuchenna, ale także na comfort życia domowników.

Do zasadniczych cech drewna należy zaliczyć element takie jak: widoczność słojów, zróżnicowaną struktura oraz kontrasty kolorystyczne.

Czasem w drewnie mogą pojawić się również sęki I przebarwienia, co jest właściwością naturalną surowca i nie stanowi wady wyrobu.

Te właściwości drewna, będące odzwierciedleniem warunków środowiska, w którym roślina wztastała, w zasadniczy sposób odróżnia naturalny surowiec od tworzyw sztucznych.

Rysunek słójów, niejednorodna faktura czy przebarwienia stanowią generalnie synonym dobrej jakości produktu. Warto mieć na uwadze, że wzornik jest jedynie małą próbką drewna I może nie oddawać w pełni jego wybarwienia czy usłojenia występującego na większej powierzchni. Każda seria produktu może różnić się nieco od poprzedniej, dlatego też lepiej kupować wszystkie szafki i elementy zestawu podczas składania jednego zamówienia. Na ostateczny kolor produktu może mieć wpływ również silne promienie słońca, które po pewnym czasie mogą nieco odbarwić meble kuchenne.

FORNIR

Fornir stanowi cienkie płaty drewna, uzyskiwane w procesie skrawania. Producenci z branży meblowej naklejają fornir na płytę wiórową lub sklejkę.

W ten sposób można uzyskać atrakcyjny, do złudzenia przypominający lite drewno, efekt. Zaletą tego rozwiązania jest eliminacja wad drewna, związanych z jego wrażliwości na wahania poziomu wilgotności powietrza. Cechami typowymi dla forniru są: zróżnicowana struktura, duża rozpiętość kolorystyczna, przebarwienia i sęki. Te właściwości okleiny naturalnej, wynikające z jej naturalnego pochodzenia, odróżniają ją od tworzyw sztucznych i – jako takie – nie stanowią wady wyrobu. Mogą być potraktowane jako wyznacznik wysokiej klasy produktu.

PŁYTY DREWNOPOCHODNE - PŁYTA WIÓROWA I MDF

Płyty drewnopochodne są produktem powstałym na bazie wiórów drewnianych. Płytę wytwarza się z klejonych i sprasowanych – w warunkach wysokiego ciśnieniai i temperatury – wiórów drewnianych. Na powierzchni płyty znajduje się okleina naturalna.

Płyta MDF powstaje w podobnych warunkach. Wytwarza się ją z drobnych wiórów. Może być poddana frezowaniu.

TWORZYWA SZTUCZNE

Tworzywa sztuczne są stosowane na powierzch frontów i blatów kuchennych. W branży meblarskiej wykorzystuje się zarówno tworzywa dysplastyczne (laminat), jak też termoplastyczne. Tworzywa sztuczne są chętnie wybierane przez klientów z uwagi na prostotę czyszczenia. W przypadku blatów często wykorzystuje się unilamy. Tworzywa termoplastyczne, takie jak folia PCV, są powszechnie wykorzystywane do tworzenia kuchennych frontów, gdyż są łatwe do kształtowania procesie produkcyjnym.

METALE - STAL SZLACHETNA I ALUMINIUM

Metale są od lat wykorzystywane w tworzeniu kuchennej zabudowy ze względu na wysoki poziom wizualny oraz trwałość. W kuchniach najczęściej stosuje się aluminium i stal szlachetną.

LAKIERY

Stosuje się je w celu zabezpieczenia powierzchni frontów drewnianych I frontów wykonanych z okleiny naturalnej. Produktem z podobnej gamy – proszkiem lakierniczym – często pokrywa się elementy metalowe zestawów kuchennych.

SZKŁO

Przeszklenia nadają meblom kuchennym lekkości i większej przestronności.

KAMIEŃ I PŁYTY Z TWORZYW MINERALNYCH

Blaty najczęściej wytwarza się z granitu, którego ogromną zaletą jest trwałość, wynikająca z twardości materiału. Sporą jego wadą jest natomiast łatwe przyjmowanie cieczy, na skutek czego na blatach mogą powstawać mało estetyczne plamy. Aby im zapobiegać, należy na bieżąco sprzątać wszelkie zabrudzenia oraz stosować podkładki (pod naczynia o chropowatym spodzie i pod rozgrzane naczynia). W celach pielęgnacji i zachowania ładnego wyglądu granitowych blatów stosuje się impregnat na bazie silikonu.

Płyty wykonane z tworzyw mineralnych są unikalne. Tak jak drewno, różnią się od siebie pod względem koloru i struktury. Płyty z tworzyw mineralnych stanowia połączenie kamienia I masy syntetycznej. Rodzaj zastosowanej masy ma duży wpływ na właściwości surowca.

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE UŻYTKOWANIA

Praca w kuchni nieodłącznie wiąże się z wysokimi temperaturami, parą wodną i wilgocią, a także produktami pozostawiającymi trudne do usunięcia plamy. Dzisiejsze materiały meblowe są – co prawda – odporne na większość z tych czynników, lecz nie należy narażać ich na zbyt duże I intensywne ich działanie.

Aby cieszyć się idealnym wyglądem kuchni przez wiele długich lat, warto pamiętać o kilku wskazówkach. Poniżej najważniejsze z nich.

  1. W trakcie gotowania włącz okap kuchenny lub uchyl okno, aby para wodna miała swobodne ujście I nie gromadziła się na meblach.
  2. Zanim otworzysz zmywarkę po zakończeniu jej pracy, odczekaj kwadrans. Wówczas masz pewność, że para nie będzie gromadzić się na powierzchni mebli.
  3. Ogranicz rozlewanie wody.
  4. Stosuj pochłaniacz pary.
  5. Nie ustawiaj ekspresu do kawy lub czajnika tuż pod górnymi szafkami. Gromadząca się na ich powierzchni para wodna może uszkodzi meble.
  6. Nie krój żywności bezpośrednio na blacie. Zawsze stosuj deski do krojenia.
  7. Nie ustawiaj gorących naczyń bezpośrednio na blacie lub na innej części mebli. Zawsze używaj podstawki.
  8. Naczynia wykonane z porcelany mogą mieć szorstki spód, który może porysować blat. Stosuj podkładki.
  9. Sprawdź, od czasu do czasu temperaturę na krawędzi powierzchni drzwi piekarnika. Wskazówka: Dopóki krawędź drzwi można dotknąć palcem, temperatura pozostaje poniżej 70 stopni Celsjusza i nagrzewanie się jest w normie. Jeżeli nie, należy skontrolować szczelność drzwi piekarnika.

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PIELĘGNACJI

Regularna pielęgnacja kuchni do zabudowy pozwala na zachowanie jej nieskazitelnego wyglądu i znacznie przedłuża jej życie.

  • Do mycia używaj wyłącznie łagodnych środków, przeznaczonych do czyszczenia i pielęgnacji mebli kuchennych.
  • Do mycia zawsze stosuj miękką gąbkę kuchenną lub ścierkę.
  • Usuwaj zabrudzenia tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Łatwiej odczyścić niezaschnięte plamy niż stare zabrudzenia.
  • Po czyszczeniu frontów I blatów powierzchnię zawsze wycieraj do sucha.
  • Nie używaj silnych rozpuszczalników lub proszków czyszczenia garnków i patelni. Mocne detergenty uszkodzą trwale Teflon, a sprzęty będą nadawać się do wyrzucenia.
  • Do czyszczenia nie używaj urządzeń ciśnieniowych ani węża z wodą.

DREWNO LAKIEROWANE

Lakierowane powierzchnie drewniane najlepiej wyczyścić, stosując do tego celu ciepłą wodę z odrobiną łagodnego detergentu. Następnie powierzchnię należy dokładnie wytrzeć do sucha. Przy szczególnie mocnych plamach można użyć płynu do czyszczenia szyb. Dla bezpieczeństwa zawsze należy przeprowadzić probe, rozprowadzając odrobinę środka w niewidocznym miejscu.

POWIERZCHNIE Z TWORZYW SZTUCZNYCH (FRONTY, KORPUSY, BLATY)

Powierzchnie z tworzyw sztucznych powinno się czyścić łagodnym środkiem myjącym i przecierać miękką ścierką. Na koniec należy przetrzeć całość do sucha. Przy szczególnie mocnych plamach można sięgnąć po płyn do czyszczenia szyb.

PŁYTY CERAMICZNE

Zabrudzenia, które nie uległy przypaleniu, mogą zostać usunięte mokrą ściereczką – bez konieczności stosowania dodatkowego środka.

STAL SZLACHETNA I EMALIA

W przypadku codziennej rutynowej pielęgnacji zdecydowanie wystarczy zwyczajny płyn do mycia naczyń. W przypadku silniejszych zabrudzeń można zastosować środek do czyszczernia stali. Do zabrudzeń z rdzy warto stosować kwasek cytrynowy. Okucia, a w szczególności zawiasy, raz w roku powinno siię posmarować wazeliną techniczną.

ALUMINIUM

Powierzchnie aluminiowe należy czyścić wilgotną, miękką ściereczką – bez konieczności stosowania innych dodatków. Powierzchnię zawsze warto wytrzeć do sucha. W przypadku silniejszych zabrudzeń można sięgnąć po płyn do mycia szyb.

LODÓWKI

Ze względów higienicznych lodówkę powinno się myć nie rzadziej niż co pół roku. Aby to zrobić, należy wyłączyć lodówkę z prądu i odczekać do momentu odmrożenia. Następnie należy opróżnić ją z żywności i szuflad. Teraz wystarczy wyczyścić wnętrze przy użyciu łagodnego detergentu i wytrzeć do sucha miękką ściereczką.

PODSUMOWANIE

Pielęgnacja kuchni wcale nie jest skomplikowanym zajęciem. W większości przypadków do jej umycia wystarczy – dostępny w sklepach – delikatny środek czyszczący i miękka ściereczka, a także czyszczenie zabrudzeń krótko po ich powstaniu. W instrukcji obsługi można znaleźć dodatkowe informacje dotyczące użytkowania poszczególnych sprzętów.

Gwarancja

Jako firma z 25-letnim doświadczeniem staramy się dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić Państwu jak najwyższy poziom usług. W przypadku ujawnienia się wady fizycznej produktu, zobowiązujemy się do jej usunięcia lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad.

Warunki gwarancji:

  1. Pod pojęciem Gwaranta rozumie się producenta mebli Fama Design.
  2. Gwarancja jest ważna wyłącznie po dokonaniu rejestracji na stronie internetowej http://famadesign.pl/gwarancja_5_lat w terminie 3 miesięcy od daty sprzedaży.
  3. Wysoką jakość usług Gwarant potwierdza 5-letnią gwarancją na swoje wyroby. Na pewne elementy kuchni okres gwarancyjny może zostać skrócony do 2 lat, o czym Sprzedawca powinien poinformować Kupującego w chwili sprzedaży towaru.
  4. Gwarancją objęte są wszystkie kuchnie na terytorium Polski. W przypadku Kupujących, którzy zamontowali kuchnię w krajach innych niż Polska, świadczenia gwarancyjne zostaną zrealizowane po dostarczeniu wadliwych elementów na adres Gwaranta: ul. Szczęśliwa 3 80-176 Gdańsk (C.H. Auchan) oraz ich samodzielnym odebraniu przez Klienta.
  5. Kupujący może zgłosić ewentualne roszczenia z tytułu gwarancji Sprzedającemu lub bezpośrednio do działu obsługi klienta.
  6. W przypadku zgłaszania reklamacji, Kupujący zobowiązuje się załączyć prawidłowo wypełnioną kartę gwarancyjną wraz z dowodem zakupu.
  7. Zgłoszenia reklamacyjnego można dokonać w formie ustnej (bezpośrednio Sprzedającemu lub telefonicznie) lub w formie pisemnej (dostarczonej pocztą elektroniczną, tradycyjną lub bezpośrednio Sprzedającemu). W zgłoszeniu reklamacyjnym powinien znaleźć się opis wykrytej w produkcie wady.
  8. Gwarancja nie zostanie uznana przez Gwaranta w sytuacji, gdy Kupujący w ciągu miesiąca od momentu wykrycia wady produktu nie zgłosi tego faktu Sprzedającemu.
  9. W szczególnych przypadkach Gwarant może poprosić Kupującego o uzyskanie dostępu do prywatnego pomieszczenia Kupującego w celu sprawdzenia stanu rzeczy i weryfikacji zasadności reklamacji. W tym celu Kupujący umawia ze Sprzedawcą lub Gwarantem termin spotkania. Powinno się ono odbyć w wybranym dniu roboczym, pomiędzy godziną 8.00 a 16.00. Brak możliwości weryfikacji stanu rzeczy w umówionym terminie może skutkować utratą praw wynikających z gwarancji. Te same zasady dotyczą wizyty przedstawiciela Gwaranta w pomieszczeniu Kupującego w celu demontażu, montażu elementu lub usunięcia wady.
  10. Wynik postępowania reklamacyjnego zostanie przedstawiony Kupującemu w ciągu 14 dni od momentu zgłoszenia wady produktu.
  11. W przypadku, gdy wada stanowiąca przedmiot reklamacji – według oceny Gwaranta – jest możliwa do usunięcia, Gwarant zobowiązuje się do jej naprawy.
  12. Jeżeli charakter wady nie wymaga jej usuwania w warunkach fabrycznych, Gwarant dołoży starań, aby naprawę gwarancyjną wykonać na miejscu u Kupującego.
  13. W innym przypadku wadliwe elementy zostaną wymontowane i zastąpione elementami tymczasowymi. Wadliwe elementy zostaną naprawione w warunkach fabrycznych.
  14. Jeżeli okaże się, że wada nie może zostać usunięta, rozwiązanie reklamacji nastąpi przez wymianę reklamowanego elementu kuchni na element wolny od wad lub – za zgodą Kupującego – nastąpi obniżenie ceny.
  15. W celu jak najlepszego dobrania kolorystycznego elementu zastępczego, Gwarant ma prawo pobrać próbkę mebla.
  16. Gwarant dobiera optymalny sposób załatwienia reklamacji.
  17. Przy określaniu czasu naprawy lub wymiany produktu, uwzględnia się wpływ wadliwego elementu na możliwość użytkowania kuchni oraz możliwości techniczne i logistyczne Gwaranta. Termin ten wynosi nie więcej niż 30 dni od momentu zgłoszenia reklamacji.
  18. Gwarancja na sprzedany towar nie ogranicza uprawnień Kupującego, wynikających z niezgodności towaru z umową.
  19. Gwarancja nie obejmuje uszkodzenia mebli, które powstały na skutek jego nieprawidłowego transportu, wnoszenia czy przechowywania przez Kupującego. Gwarancją nie są objęte również wady powstałe na skutek wykonania zabudowy niezgodnie z zamówionym projektem, uszkodzeń mebli powstałych z winy Kupującego (w przypadku niewłaściwego użytkowania mebli i urządzeń oraz zaniechania czynności związanych z pielęgnacją), jak też z powodu odbarwienia frontów, które powstały w wyniku ekspozycji na światło słoneczne. Gwarancji nie podlega również mebel, który w momencie zakupu nosił widoczne uszkodzenia, na przykład zarysowania.
  20. Zestaw mebli należy dokładnie sprawdzić w momencie jego odbioru. Kupujący powinien upewnić się co do poprawności skompletowania części oraz braku uszkodzenia elementów szklanych.
  21. Uszkodzenia i wady nieobjęte gwarancją mogą zostać usunięte odpłatnie. Zgłoszenie uszkodzeń nieobjętych gwarancją jest równoznaczne z zamówieniem usługi, której koszt leży po stronie Zamawiającego.
  22. Kupujący powinien wziąć pod uwagę możliwość zmian wzorniczych i konstrukcyjnych w asortymencie oferowanym przez Fama Design. W przypadku wycofania danego elementu z oferty, Gwarant ma prawo wymiany na inny o jak najbardziej zbliżonej funkcji lub wzorze.
  23. Wszystkie dane osobowe Kupującego, gromadzone w formularzu rejestracji gwarancji mają na celu umożliwienie jej realizacji oraz wysyłania Kupującemu ofert handlowych.
  24. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych obejmuje zgodę na podejmowanie działań marketingowych, w tym przesyłanie ofert i newsletterów. Klient ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w każdym momencie. W tym celu powinien przesłać taką informację drogą e-mailową na adres producenta: famadesign@famadesign.pl.

Mamy nadzieję, że będą Państwo zadowoleni z użytkowania naszych wyrobów.

Zarejestruj
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
ZGODA